Tarinoita > Lauri Hakosalon juttuja > Yksityisetsivä Jussi Varesta tapaamassa Turussa
« Edellinen | Seuraava »

Yksityisetsivä Jussi Varesta tapaamassa Turussa

Merikarvia-seuran puheenjohtaja Lauri Hakosalo kävi 28.9.2018 tapaamassa Turussa kirjailija Reijo Mäkeä Uudessa Apteekissa.

Teksti: Lauri Hakosalo, Kuvat: Aino Hakosalo
Kuvan taustana on vuonna 1905 perustetussa entisessä apteekissa oleva muistoesine, myrkkykaappi, joka hyvin sopii dekkarikirjailijan kuvataustaksi. Nykyään entinen apteekki toimii ravintolana. Kirjailija Reijo Mäki kirjoittaa yksityisetsivä Jussi Vareksen toimista ja tapaamisista mm. tässä ravintolassa.

Reijo Mäki lahjoitti Jussi Vareksen syntymäpitäjän kirjastoon suuren määrän signeerattuja Vares-kirjoja, joita hän on jo kirjoittanut 29. kirjan verran. Vuonna 2019 ilmestyy jo sitten 30. Vares kirja. Hakosalo puolestaan kiittäessään kirjaston puolesta Mäkeä hienosta huomionosoituksesta lahjoitti kirjailijalle Merikarvia-seuran Tiedäks-sä kotiseutupelin. Tällä seura halusi onnitella Reijo Mäkeä hänen täyttäessään 60 vuotta 12.10.2018.

Reijo Mäki on syntynyt Siikaisten kunnan Saarikoskella. Hän kävi Pomarkun lukion, josta pääsi ylioppilaaksi. Mäki valmistui kauppatieteen maisteriksi. Mäki ehti olla oikeissa töissä pankin markkinointitehtävissä ennen kuin siirtyi kokonaan kokopäiväiseksi kirjailijaksi.

Reijo Mäki kertoi yhdessä vaimonsa kanssa vietetyn aamupalan jälkeen alkavansa tuottavan kirjallisen työnsä kello 6 jälkeen, kun vaimo on lähtenyt kotoa omaan työhönsä. Mäki kirjoittaa aktiivisesti aina puoleen päivään saakka. Mäki on tuottelias kirjoittaja, kun häneltä on ilmestynyt muitakin kuin dekkareita.

Merikarvia- seuraa kiinnosti Mäen tapaamisessa erityisesti Merikarvia kytkös. Kirjailija on aika ajoin viitannut kirjoissaan Merikarviaan. Siksi siis halusimme selvittää, miten ja missä Jussi Vareksen fiktiivinen hahmo syntyi. Kirjailija kertoo, että Jussi Vares syntyi valtatie 8:n pientareella taksimersun takapenkillä, kun auto joutui pysähtymään akun latausvian vuoksi. Hieno yksityisetsivän hahmo syntyi Merikarvian Tuorilassa, aivan tarkkaa pysähdyspaikkaa ei Mäki tässä tilaisuudessa osannut kertoa. Merikarvialaiset mielellään ottavat Jussin omakseen. Vareksella on laajalti lukijaystäviä syntymäkotikunnassaan. Minulle kävi selville, että ainakin Mikko Rinne ja Juhani Hakosalo ovat Varesfaneja, he ovat lukeneet kaikki kirjat ja nähneet myös kaikki hänestä tehdyt elokuvat. Mäki lähetti molemmille henkilökohtaiset terveiset. Molemmat saavat nyt signeeratun Vareskirjan omaan kirjahyllyynsä.
Jussi Vares tapaa Kaskenkadun ”kapakassa” tärkeitä henkilöitä: novellikirjailija Luusalmen, pastori Alasen sekä ”pikku” taparikollisen Kyypakkauksen sekä monta muuta herkullista henkilöhahmoa.

Merikarvialla toimivassa ”salaseurassa” tiistaikerhossa, joka on toiminut alkuaan 7 jäsenen voimin, mutta tänään jo 9 miehen keskustelukerhona 22 vuotta, pohdittiin, kuka merikarvialainen henkilöhahmo voisi sopia Reijo Mäen luomiin Vareskirjoihin tunnelmaa luomaan. Tiistaiseurassa päädyttiin, että sellainen hahmo olisi aivan oikeutetusti Oliwer Hawk oikealta nimeltään Olavi Hakasalo. Reijo Mäki huomioi merikarvialaisen vaikuttajakerhon ehdotuksen hyvänä, todeten että Varis ja Hawk ovat sopivasti molemmat lintuja. Aika näyttää löytyykö jossain tulevassa Vares kirjassa seikkailemassa tai hypnotisoimassa merikarvialainen Haukka. Merikarvialaiset tuntevat hyvin hypnotismista itse aikanaan ansiota saaneen taiteilijan. Raumalla sijainneen Haukkalinnan luostarin varmasti monet muistavat niin myös kirjailija Reijo Mäki.
Uudessa Apteekissa on useampia huoneita, joissa asiakkaat voivat iltaa istua rupattelemassa. Usein siellä Vares tapaa myös toimittaja Ruuhion utelemassa, mitä Varekselle kuuluu ja uutisvinkkiä saamassa. Reijo Mäki kertoi, että Vares elokuvissa tutuksi tullut kirjahahmojen kokoontumispaikka löytyy Turusta myös toisesta paikasta, joka on lavasteilla rakennettu ”yksyhteen” Uuden Apteekin tapaamispaikan kaltaiseksi.

Mistä siis Vares on lähtöisin?

Mäki kertoi vielä, että Jussi Valtteri Vares on lähtöisin Merikarvian Alakylästä, mutta hän syntyi jossain muualla eli varsinainen syntymäpaikka on jo yllä kertomani Pori-Vaasatien pientareella Tuorilan tasalla mersutaksin takapenkillä. Varekset ovat vanhaa merikarvialaissukua. Suvussa on jokunen kivisten rantojen kalastaja, ja paljon tilallisia, joista yksi toimi ennen sotia maalaisteurastajana. Yksi Vareksen isosedistä harjoitti omaa hämärämpää tislaustoimintaansa lähimetsien viinapesillään. Jussi Vares on itse lähtöisin pieneltä neljän lehmän tilalta, Mäki kuvailee edelleen taustoitusta.

Vares päätyi lopulta Turkuun. hyväpäinen nuorimies kirjoitti yhteiskoulusta valkoisen lakin neljällä laudaturilla ja päätyi sitten akateemiselle uralle Turkuun ja oikeustieteelliseen. Siellä ylioppilaselämä, siis nämä maailman houkutukset - eli ohrajuoma ja kretonki- ottivat kuitenkin Jussista niskalenkin. Opinnot muuttuivat sivuseikaksi. Lopulta kävi niin, että Jussi sai kokoon kuudessa vuodessa vain seitsemän opintoviikkoa. Näin Jussille jäi lakimiestutkinto haaveeksi.

Jussi tarttui toiseen toimeen eli hän hankki oikeudet uuteen lupakirjaan ja alkoi tehdä ”luottamuksellisia tutkimuksia” Tällä yksityisetsivän tiellä siis Vares edellen on.

Hakosalolle jäi hieno kuva kirjailija Reijo Mäestä, joka on vaatimattoman tuntuinen, mutta puhelias ja sanavalmis kaveri, jolle toivon pitkää kirjallista uraa - onhan noita Vares kirjojakin toki jo yli 2 miljoonaa kirjaa sekä Suomessa että käännöksinä useissa muissa maissa.
Kohteliaasti Merikarvia-seuran puheenjohtaja Hakosalo kutsui kirjailija Mäen saapumaan Merikarvialle 1.12.2018, kun Merikarvian kunta juhlii 150 syntymävuottaan. Reijo Mäki tuli vähän vaivautuneeksi, näki selvästi, ettei hän taida sittenkään nauttia tällaisesta julkisuudesta, vaatimaton kun on! Pyysin häntä pukeutumaan Jussi Vareksen naamioasuun. Hän jäi sitä miettimään...

Kirjoitti
Lauri Hakosalo Virpolassa Pinjan päivänä 6.10.2018