Tarinoita > Lauri Hakosalon juttuja > Lammas vartio toimi yli sata vuotta sitten Ylikylässä

Lammas vartio toimi yli sata vuotta sitten Ylikylässä

Lauri Hakosalo

Lammas vartio toimi yli sata vuotta sitten Ylikylässä
Meren Poikien vanhin löytynyt kuva.
Leiri oli Pöllökorvessa Lauttijärvellä 1918
Martti Santavuoren kirjoitus tästä olkiteltasta on löytynyt 2021.
Lauri Hakosalolla on se nyt tallella.
Merenpojat- niminen partiopoika lippukunta toimi Merikarvian Ylikylässä vuosina 1917 – 1927.
Merenpoikien toiminnan vetäjinä olivat sittemmin mm everstiluutnanttina ja kirjailijana tunnettu Martti Santavuori ja urkutaiteilija Pauli Riihivaara.
Nuoret lukiolaiset perustivat kesälomalla kotiinsa Merikarvialle tulleet nuoret miehet. Martti oli Seinäjoen lukiossa ja Pauli Porin lyseossa.
Alhaalla on Kosti Kouhi oikealla viimeisenä ja hänen vierellään on Veikko Hakosalo.
Pauli Riihivaara on ylärivissä ensimmäinen vasemmalta ja Erkki Itäkylä on ylärivin oikealla lippuvartiossa.
Merenpokien viimeinen lippukunnan johtaja oli maanviljelijä Erkki Itäkylä, entinen Österby.
Pirjo Itäkylä on antanut Lauri Hakosalolle Itäkylästä, lähinnä ullakolta purujen joukosta löytynyttä Meren Poikien kirjallista aineistoa.
Viimeksi vuonna 2021.

Myöhemmin 1980-luvulla Meren Poikien arkisto saatiin Lauri Hakosalon toimesta Ouran Partiolaisille.
Löydetyssä aineistossa oli jäljellä vain yksi lippukunnan oma Pärske-lehti.
Myöhemmin Lauri Hakosalo onnistui saamaan toisen Pärske-lehden Kaisa Lahtiselta o.s. Itäkylä Isojoelta.
Olisiko vielä saatavissa jostain Pärske lehden numeroita?

Merenpojilla oli oma marssi, jonka luonnollisesti sävelsi tuleva urkuri Pauli Riihivaara ja sanoitti tuleva kirjailija Martti Santavuori.

Meren Poikien toiminnassa partiotoiminnassa oli myös partiotaitojen opiskelun ohessa urheilulla tärkeä sijansa.
Pojat olivat laatineet palkinnoksi ja muistoksi kunniakirjan, josta on jäljellä vuonna 1918 pidetyn V ottelun kunniakirja.
Tuohon aikaa kaikki tehtiin itse omatoimisesti.

Kuva nyt löydetystä kunniakirjasta tulisi tähän!

Ennen loppiaista sain Hannu Riihivaaralta muutaman asiakirjan, jotka kertoo syli sata vuotta sitten Meren Pojissa
toimineen Lammasvartion jäsenluettelon. Siitä selviää, että siinä toimivat vartionjohtajana Pauli Popoff, sittemmin
Riihivaara sekä jäseninä Osmo Hakosalo s. 1904, Valtteri Viikilä, Ilmari Knuussi, oikeammin Ilmari Alaknuussi,
Erkki Österby, sittemmin Itäkylä, Veli Huhtinen, Veikko Hakosalo s. 1908 ja Jorma Österby, sittemmin Itäkylä.

Kuva tähän vartion jäsenluettelosta!

Vieläkö jollakulla on olemassa näitä kuvia. Jos on, niin lähetä Lauri Hakosalolle.

Tämän Lammasvartion pojat olivat silloisen Ahlströmin kansakoulun lähiympäristön poikia. Hakosalon poikien isä oli opettajana
Ahlströmin kansakoulussa. Aivan koulun välittömässä läheisyydessä olivat Ala-Knuussin ja Itäkylän sukutalot. Viikilän tila oli
vähän kauempana, noin 2.5 km päässä koululta ja apteekkari Huhtisen talo oli pienen kävelymatkan päässä koululta.

Meren Poikien arkistokuva vuodelta 1918. Siinä Alhaalla oikealla istuu Pauli Riihivaara.
Yläkuvassa oikealla on Erkki Itäkylä ja hänen vierellään Veikko Hakosalo.
Ketä muita on kuvassa. Jos tiedät, niin kerro Lauri Hakosalolle.

Löydät Meren Pojista tietoja Petri Hakosalon laatimasta Merikarvian partiohistoriasta
Merikarvia-seuran verkkosivuilta.
Aikoinaan Meren Poikien partiohistoriaa on löydetty mm Itäkylä talon ullakolta hyvin säilyneenä.
Päivitetty 8.4.2022 - Tulostettava versio -