Tarinoita > Lauri Hakosalon juttuja > Kuvamuisto Suurkisoista

Kuvamuisto Suurkisoista

Monia muistoja sisältävä urheilukuva
Minulle tuo kuva palauttaa mieleeni nuoruuteni urheiluseuran, joka oli Lauttijärven Lukko, LaLu, jonka riveissä juoksin pikamatkoja sekä hyppäsin
pituutta ja kolmiloikkaa vuosina 1957-1960. Lukon urheiluasun selässä loisti isoin keltaisin kirjaimin upeasti LaLu. Oli ylpeyden tuntu sisälläni verryttelypukua kantaessani. Tuon ajan hienoja urheilijatovereitani olivat Jorma Venho, Elias Santa ja Olavi Virtanen. Keräsimme seuraotteluissa pisteitä usein kolmosvoitoin.
Mukana olevan kuvan nuorukaisilla, äsken mainittuja minun aikani vanhempia nuorukaisia varmasti oli samanlaisia tuntemuksia myös siksi, että he olivat matkalla ehkäpä ensi kerran Helsinkiin, Suomen Suurkisat 28.6.1956 odottivat nuorisoa.
Kuvaa katsellessani tunsin ainoastaan kuvaan numerolla 18 merkityn pitkän solakan pojan, tänään jo yli 90 vuotta täyttäneeksi Kuvaskankaan pojaksi Antti Karipaloksi,
joka minun urheiluaikanani oli jo mainitun urheiluseuran johtotehtävissä. Hän oli yhdessä Heikki Mattilan ja Antti Aholan sekä Kunnasmaan veljessarjan, Tapani Peltolan ja monen muun kanssa johdattamassa myös minun urheilijapolveni edustajat hyvän harrastuksen, urheilun pariin.
Tiesin Antin korkeasta iästään huolimatta tunnistavan kuvan nuorukaiset. Sanotaanhan, että kuvan henkilöiden tunnistaminen unohtuu jo 30 vuoden jälkeen lähes kokonaan. Pyynnöstäni Jani Niittyniemi katseli kuvaa yhdessä Antin kanssa, joka tunnisti lukuisasta joukosta nimeltä lähes kaikki. Lukija, jos tunnistat puuttuvat nimet, kerrothan lehden toimitukselle tai minulle nämä henkilöt.
Kuvan nimiluettelo minulle kertoo Lukon tulevasta urheilujohtajistosta, jotka tekivät hienoa pyyteetöntä työtä urheilun parissa, minun urheiluaikanani Merikarvian Into uinui odottamassa uutta tulevaisuuttaan. Kuvaskangas oli meille Ylikylän urheileville nuorukaisille todellinen urheilun Mekka, pyhäkkö, jonne tultiin polkupyörillä
tai kuorma-auton lavalla istuen urheilusuorituksiin etsimään urheilumuistoja.
Luulenpa, ettei Rovasti Antti J Rantamaa vuonna 1921 Lauttijärven Pyrintöä Paulakankaan pihassa perustaessaan osannut kuvitella, että vuonna 2021 Lukko voi edelleen hyvin, kun Kuvaskankaan nykynuoret peruskorjasivat Kuvaskankaan urheilukentän nykynuorten urheilukeskukseksi. Uudet urheilulajit kuten frisbee osoittavat urheilun monipuolisuutta,
vaikka pesä- ja lentopallo ovat tänäänkin vielä voimissaan.
Jos haluat tietää Merikarvian Lukon syntyhistoriasta, niin mene Merikarvia - seuran verkkosivuille, niin löydät Lauri Hakosalon ja Veikko Heikkilän juttuja muistorikkaasta urheiluseurasta, sen johtajista ja urheilijoista.
On harmi, että paikalliset urheilukuvat ovat lähes kokonaan hävinneet, osin siksi, ettei valokuvakameroita vielä ollut laajassa mitassa käytössä. Myös Satakunnan Kansan ja osin paikallislehden toimittajan Robert Kohvakan urheilukuvat ovat tuhoutuneet negatiiveja myöten.
Merikarvia-lehden verkkosivuille seura ja valokuvaosion hoitaja Anja Luusalo odottavat urheilukuvia.

Päivitetty 8.4.2022 - Tulostettava versio -