Tarinoita > Lauri Hakosalon juttuja > Jatkoa vielä Porin yliopistosta

Päätoimittaja Tomi Lähdeniemi
SK Mielipidesivulle

Jatkan vielä ajatuksiani Porin yliopistosta
Kun merikarvialaiset vaikuttajamiehet ja valveutuneet naiset yhdessä 100 vuotta sitten perustivat Merikarvian yhteiskoulun, he näkivät sen tuovat nuorillemme aivan uuden mahdollisuuden päästä elämässään eteenpäin. Kuluneet sata vuotta ovat osoittaneet, että he näkivät kauas positiivisessa toiminnassaan.
Nyt on aika viedä yliopistokeskustelu ja jo saavutetut väliratkaisut lopullisesti maaliin ja tulla teon aikaan:
”Perustaa Porin Yliopisto”
Maakunnan on puhallettava ”Yhteen hiileen”, sillä me kaikki ymmärrämme tämä ratkaisun vain tuovan monenlaista hyvää ei vain maakunnan nuorille vaan koko Satakunnalle.
Jotta pääsemme tähän tavoitteeseen, koko maakunnan on oltava sen toteuttamisen takana niin kuin merikarvialaiset vuonna 1920 olivat oman oppikoulunsa takana.
Kaikkien maakunnan vaikuttajien, myös puolueiden edustajien on oltava yksimielisesti yliopiston takana.
Vain yhdessä saamme jotain aikaan.
Olemme toki kehittäneet Porin yliopistokoulusta jo hyvään suuntaa. Siitä kertoo mm hyvät ja nuoria monin tavoin palvelevat ammattikorkeakoulun opiskelumahdollisuudet. Uudet ammattiopinnot jättävät nuoret
töihin maakuntaan. He tuovat paitsi itselleen myös maakunnalle hyvinvointia ja koko alueelle uutta vireyttä.
Käydään toki vielä moniarvoista ymmärtäväistä keskustelua, jonka kuitenkin täytyy pian myös päätyä myönteiseen päätökseen. Yliopisto ei ole haihattelua vaan täyttä realismia.
Olin Merikarvian lukion poikien kanssa perustamassa koulun sisälle rekisteröityä Nasta- nimistä urheiluseuraa 1957. Seuran tarkoitus oli palvella urheilua harrastavia oppilaita kehittymään liikunnallisissa taidoissa ja samalla tuoda voimia ja vaihtelua aktiiviseen opiskeluun. Meitä kiehtoi silloin amerikkalaiset urheilua harrastavat yliopistot,
jotka tuottivat olympiavoittajia ja maailmanmestareita, mutta myös tuottivat nuorille ylioppilaille hyvät ammatit itse elämää varten. Toivoin siirtyessäni Helsingin yliopistoon opiskelemaan oikeustiedettä, että sekin olisi ollut urheilevan amerikkalaisen yliopiston kaltainen. Detroitin yliopistossa hiihtovalmentajana toimiva Tomi Roponen näkee tällaisen
yliopiston olevan hieno mahdollisuus myös Suomessa?

Varatuomari Lauri Hakosalo Merikarvialta

Päivitetty 8.4.2022 - Tulostettava versio -