Seura
Merikarvia-seuran 10- ja 20-v juhlat
Merikarvia-seuran 30-vuotis juhla
Myytäviä tuotteita
Seura > Menneet tapahtumat ja hankkeet > Menneitä hankkeita > Lukuisia hankkeita on tehty menneinä vuosina
« Edellinen | Seuraava »

Lukuisia hankkeita on tehty menneinä vuosina

Merikarvia-lehdessä kerrottua menneiltä vuosilta, poimintoja:
Tervahaudan kunnostustyö on alkamassa. Erkkilän tervahauta vuodelta 1926 kunnostetaan ja siinä yritetään tehdä oikeata tervaa. Lisäksi ruisriihenpuintia elävöitetään nykyihmisen katseltavaksi ja koettavaksi Pauli Koskisen tilalla.

Merikarvia-lehti kertoo 29.9.1993, että Merikarvia-seuralla on runsaasti haasteita: Hallitus totesi tervanpolton onnistuneen osittain. Tervaa ei saatu aivan odotetusti, mutta ”tervakusta” sitäkin enemmän. Norkoolin tullimylly ja sen siivet tulee korjata. Heikki Holmia kiinnosti merikarvialaiset paikannimet ja niiden kerääminen. Rauno Ruissalo halusi selvityttää maatalousirtaimistoa tulevia sukupolvia silmälläpitäen.

Seura näki tärkeäksi, ettei rovasti Wegeliuksen kiesiä myydä pois paikkakunnalta, vaan että niitä säilytetään edelleen kirkon tiloissa, kunnes joku ne voisi entisöidä.

Merikarvian Joululehden teko aloitettiin ja ensimmäinen lehti ilmestyy 500 kappaleen ensipainoksena Merikarvia- seuran ja LC Merikarvian yhteistuotoksena. Lehden taitto ja painatus hoidettiin Tepe Paino Ky:ssä. Lehden ilmestymisestä kertoi Merikarvia-lehti 24.11.1993. Lehti tuli myyntiin 30.11.1993, lopulta 2 000 lehden painoksena, josta myytiin 1 300kappaletta. Lehden hinta oli 30mk. Sitä myivät ala-asteen koululaiset ja R-kioski ja seuraavat lehden toimituskunnan jäsenet: Kaisa Kokko, Kerttu Pollari, Irma Vanamo, Heikki Hakosalo, Veli-Erkki Miettunen ja Heikki Ruohomäki.

Merikarvia-seura toiminnasta kertoo vuoden 1994 Merikarvian Joululehti mm. seuraavasti: Eduskunnan varapuhemies Saara-Maria Paakkinen os. Yli-Kerttula puhui kotiseutujuhlassa 3.7.1994. Seura yhdessä opisto- ja kulttuurilautakunnan kanssa järjesti ensimmäisen kotiseutuviikon, joka lopulta kesti peräti 9 päivää.

Kotiseutujuhla alkoi 1.7.1994. Merikarvia-viikko onnistui erinomaisesti. Kaikki olivat tyytyväisiä tämän viikon erilaisiin tapahtumiin. Juhlaviikko aloitettiin jumalanpalveluksella, jonka suorittivat täältä aikoinaan lähteneet papit. Heleena Laine ja Pekka Salmi esittivät lauluja duettona. Kansainvälistä väriä juhlaan saatiin Merikarvian virolaisen ystävyyskunta Pyhälepan nuorten tanhuesityksillä. Paikalla oli Pyhälepan kunnanjohtaja Anton Kaljula. Ohjelmaa riiti jokaiselle päivälle. Iltaristeily tehtiin Ouraluodolle 150 hengen osallistujajoukolla. Seuran puheenjohtaja Wille Kaipainen lausui tervehdyssanat. Opettaja Joel Itäkylä kertoi keräämistään merikarvialaisista sanonnoista. Ms Tyrni risteili päivien aikana Ouraan. Meripäivät satamassa kuuluivat viikon ohjelmaan. Monenlaisia kädentaitoja vaativia näytöksi esitettiin. paljon siis oli tapahtumia saatu kasattua yhdelle viikolle. Kyläkierrokset saivat myös osakseen hyvän vastaanoton. Opisto- ja kulttuurilautakunnan puheenjohtaja Altti Mäntylä teki hienon koosteen juhlista vuoden 1994 joululehteen. Monet tahot olivat mukana järjestelyissä. Yhdessä saatiin hyvää aikaan.

Merikarvia-seura lahjoitti seurakunnalle taulun: Mirelle Kallioisen maalaama Jeesus -aiheinen taulu luovutettiin. Kuva ja juttu oli tästä Merikarvia-lehdessä.

Merikarvia-seura on toteuttanut Minun Merikarviani kilpailun 2011: Valokuvat ja runot. Hanke toteutettiin LC Merikarvian kanssa yhdessä.

Virpolassa 13.1.2015
Lauri Hakosalo, seuran puheenjohtaja