Seura
Merikarvia-seuran 10- ja 20-v juhlat
Merikarvia-seuran 30-vuotis juhla
Myytäviä tuotteita
Seura > Menneet tapahtumat ja hankkeet > Kotiseutuillat > Upea kirjallisuusilta valtuustosalissa 10.10.2018

Upea kirjallisuusilta valtuustosalissa 10.10.2018

Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivä oli oikea päivä kokoontua valtuustosaliin muistelemaan oman kuntamme kirjailijoita.

Merikarvia-seuran puheenjohtaja Lauri Hakosalon ja kunnan sivistysjohtaja Jari Kosman isännöimä tilaisuus kokosi valtuustosalin täyteen. Ennen tilaisuutta Merikarvia-seuran puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja Jorma Rinne laskivat kansankirjailija Matilda Roslin-Kalliolan ja professori Arvo Salon hautakummuille havuseppeleet.

Merikarvia-seura kunnioitti kansankirjailija Matilda Roslin-Kalliolan ja professori Arvo Salon kirjallista elämänuraa laskemalla molempien hautakummuille havuseppeleet. Arvo Salon havuseppeleeseen oli kiinnitetty yksi punainen ruusu.

Merikarvialaiset kirjailijat Juhani Syrjä (kuvassa alla) ja Ville Lindgren kertoivat kirjailijaurastaan. Villeltä on tänä vuonna ilmestynyt ensimmäinen teos, sen sijaan Juhani Syrjällä on jo mittavan pitkä kirjailijaura. Syrjä on asunut Merikarvialla Kasalassa 26 vuotta. Kasalassa asuessaan Syrjä on kirjoittanut mm. sukuromaaninsa.
Tilaisuudessa Merikarvian kirjasto sai nelisenkymmentä Vares kirjaa, mitkä kirjailija Reijo Mäki lahjoitti Vareksen syntymäpitäjään luettavaksi. Tilaisuuden alussa Merikarvialla toimivat runoratsut esittivät kaksi Arvo Salon runoa. Tilaisuudessa kerrottiin jo monelle unohtunut kirjailija Lahja Valakivi, joka toimi opettajana yhteiskoulussa vuosina 1948-1953 ja Valakivi oli myös Merikarvian kunnallislehden päätoimittaja vuosina 1949-1953. Valakiven teoksista mielenkiintoisa on Tarsa Hyrsylän mutkassa, joka löytyy mm. Aira Samulinin kotikirjastosta. Valakiven kirjoittamaa näytelmää "luokkakokous" näyteltiin yhteiskoulun näyttämöllä vuonna 1953.

Tilaisuus oli lämminhenkinen juttutuokio, kuten nuori kirjailijamme Ville Lindgren illan päätteeksi totesi.

Tilaisuudessa Merikarvia-seura edustajat esittivät toiveenaan olevan, että saisimme kokoon sata vuotta sitten ilmestyneitä lehtiä mm. Räiske, Toiwe, Kevätsäde, Pärske ja Präiske ja moni muu ovat etsinnän kohteina. Illan aikana vilahti meille jo tutut kirjailijat sopivasti esille, vaikkapa Matildan ja Arvon ohella Martti Santavuori, G.A. Heman ja Kerttu Pollari.

kirjoitti
Lauri Hakosalo, pj.