Seura
Merikarvia-seuran 30-vuotis juhla
Myytäviä tuotteita

Huvitusherroja

Huvitusherra on Merikarvia-seuran vuodeksi kerrallaan antama kunnianimi ansioituneelle kotiseututyön tekijälle.

Merikarvian ”Huvitusherra” –titteli on nimetty 1800-1900–lukujen taitteessa vaikuttaneen kansanhauskuuttaja Juho Mäkisalon kansalta saaman nimityksen mukaan. Alkuperäinen ”Huvitus” hauskuutti yksitotista kansaa keksimällä nokkelia kompia ja tekemällä kepposia, jotka kaikki eivät nykyajasta katsottuna olleet kovin fiksujakaan. Mutta hän irrotteli yksitotisia puurtajia arjesta ja antoi ehkä aihetta pohtia asioita toiseltakin kantilta. Asian ei välttämättä tarvinnut olla aivan niin kuin aina oli totuttu ajattelemaan. Ja tässä onkin kehityksen avain.

Huvitus-titteliin tulee suhtautua nimenä huvittuneesti, mutta asiatausta arvonimen myöntämiselle on vakava. Se annetaan ansioituneelle kotiseututyön tekijälle.
Huvitusherran nimitys tapahtuu kerran vuodessa kotiseutujuhlassa.

Päivitetty 30.4.2022 - Tulostettava versio -