Tämä sivu on tulostettu Merikarvia-seura ry:n internetsivuilta. lauantaina 20.4.2024 klo 12:12

Etusivu > Merikarvian historiaa > Pyttymakasiini

Pyttymakasiini

Silakka oli ennen tavallisen asujan pääasiallinen ruoka leivän ja perunan lisäksi. Kalastaja Jouko Saine.
Museotoiminnan koordinointi on yksi seuran toimintakohde.
Merikarvia-seura muistuttaa myös, että Pyttymuseolla on ainakin toistaiseksi tilaa muidenkin esineiden kuin varsinaisten puuastioiden säilyttämiseen. Seura haluaa, ettei tärkeitä esineitä ja niiden tarinoita hukata.

Merikarvia-lehti otsikoi 22.5 2008: ”Puupytyt palaavat tiilimakasiiniin.” Pyttymuseon avajaiset pidettiin Merikarvia-viikolla 2.7.2008 kello 10 alkaen. Vuosien jälkeen tähän museoon on kerätty lähes kaikki saatavissa oleva merikarvialainen puuastia-tieto. Useat ovat auttaneet seuraa saamaan esille kattavan otoksen tästä tärkeästä paljon työtä ja toimeentuloa antaneesta teollisuushaarasta. Seura on saanut haltuunsa arvokkaan Urho Salmen aikanaan tekemän ensimmäinen kokonaisvaltaisen Merikarvian puuastiateollisuuden synnystä ja alan monista osaajista kertovat muistiinpanot. Urhon poika Pekka Salmi lahjoitti nämä seuran arkistoon säilytettäväksi. Eskon veljekset, Erkki ja erityisesti Antti ovat olleet suurena apuna tallennustyössä ja he ovat antaneet museoon perheyrityksen koneita ja tuotteita. Antti Esko valmisti perheyrityksen viimeiset puupytyt vuonna 1962.

Tänään museon seinässä lukee Pyttymakasiini. Sinne on saatu lahjoituksena monenlaisia esineitä. Erikoinen on puuseppä Jussi Lindellin suunnittelema ja tekemä monitoimihöyläpenkki, joka on ainutlaatuinen esine. Tiilimakasiinilla on vanha arvokas oma historiansa. Tämä tausta hyvin sopii tälle uudelle museolle.

Erityisesti seuran pitkäaikainen puheenjohtaja Jorma Rinne on puuhannut tämän aiheen parissa ansiokkaasti.

Pyttymuseon pieni esittelyvideo:
Pyttymuseo on Merikarvia-seuran ylläpitämä museo, jossa on mahdollisuus tutustua Merikarvian kunnan kalastushistorian kannalta tärkeään kalapyttyjen valmistukseen. Sijaitsee vanhassa viljamakasiinissa, jolla on tärkeä historia leivän takaajana katovuosina.